Saturday, October 27, 2012

Lemang @ Pulut Rebus

Ini pulak nak kongsi pasal lemang yang adik aku beli pada pagi Aidil Adha. Ya la nak bakar kat sini... area rumah aku ni silap hari bulan kena saman pulak atau ada bomba yang datang.... Disebabkan rasa nak makan tu kena la beli. Tapi agak kecewa la lemang ni kurang sedap...satunya kurang lemak/santan dan keduanya lemang tu tak original...pulut tu macam dimasak/rebus dulu kemudian dibakar dalam buluh. Dah la tengok buluh tu pun macam hidup lagi...warna buluh tu masih hijau tak nampak hangus macam kena bakar. Harga sebatang lemang  mengikut kata adik aku ada kategori harganya RM9-RM15...bergantung kepada saiz buluh. Emmm tu la bisnes banyak cara nak untung. 

Bagi aku bab harga tu tak kisah...kalau mahal tak ambil kisah janji makanan tu sedap....pesan aku kat orang yang berniaga..."makanan kalau yang dijual sedap...jauh dan mahal orang tetap cari dan membelinya". Bab harga ni orang semua boleh faham dan tahu puncanya sebab bahan mentah sekarang memang mahal....tapi tolong la jangan masak makan tu ala kadar je orang yang membeli tu penuh pengharapan. 

Rendang daging
Jumlah lemang sebatang RM10

No comments: