Tuesday, October 25, 2011

Mawarku Meriah Berbunga

Sejak bulan oktober ni bunga mawar@roses kat rumah tu meriah mengeluarkan bunga...riang hati bila tengok bunga2 ni... bunga2 ni boleh dijadikan trapi bila kita stress atau kurang sihat.... sebab tu kot bila orang sakit akan dapat bunga...emmm... tu pun kalau ada orang nak bagi.. tapi sekarang ramai cakap bagi bunga membazir.. tapi hakikatnya bagi orang yang memberi dan menerima tu penuh penghargaan dan bermakna sekali.  


Nak kata saya ni minat dengan bunga tu tak ada la sampai tahap jiwa-jiwang... cuma sekadar untuk mencari hobi baru je untuk atasi stress seharian. Lagi satu saya ni tak ada orang nak bagi bunga maka terpaksa la tanam sendiri...he..he..he..tanam sendiri lagi puas hati sebab tak perlu nak tunggu hari-hari tertentu untuk terima hadiah bunga. Mulai hari ni rakan-rakan sekalian mula la hobi baru ya disamping dapat menghilangkan stress boleh juga mengindahkan halaman rumah kita.

Bab nama spesis bunga mawar ni saya kurang arif... dah banyak juga baca dan rujuk kat wikipedia dan blog tapi semuanya saya tak boleh nak perjelaskan kat sini...tu la saya memang lemah bab-bab ni.. tak yakin nak tulis nama2 spesis bunga yang saya tanam ni.


[Pokok Bunga Mawar atau ros merupakan sejenis tumbuhan berbunga yang sering di tanam sebagai pokok hiasan. Tumbuhan berbunga mula muncul pada zaman Cretaceous. Pokok berbunga pertama adalah angiosperm.
Bunga Mawar adalah salah satu tumbuhan berbunga parennial, tergolong dalam kumpulan Angiosperm. Bunga Mawar adalah satu bunga baru bagi bangsa Melayu dan merupakan satu kebudayaan asing yang baru bertapak di dunia Melayu.bunga mawar mempunyai bau harum,biasanya mawar kampung (damask rose)mempunyai bau yang paling kuat.Dalam kebudayaan barat, dan kini dalam kebudayaan Melayu, bunga Mawar melambangkan bunga cinta.
Penyumbang baka kelopak bunga besar. R.gigantea merupakan spesis mawar asli utara india, utara myanmar,dan selatan china.berkelopak 5,berwarna putih ,kuning atau krim.bersesuaian dengan namanya gigan bermaksud gergasi. mawar ini merupakan spesis mawar terbesar didunia.tanpa baka dari spesis ini bunga mawar yang kita kenali cuma bunga yang kecil. ] daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.






















No comments: