Saturday, October 29, 2011

Laksa Kelate

Salam hari sabtu!!!! 
Dalam perjalanan balik dari kelas quran tengahari tadi... sambil berkhayal memandu tiba2 terbuka selera nak makan laksa kelate... emmm apa lagi melencong la sekejap singgah kedai runcit Segi. Yang penting kena cari laksa, ikan dan ulam-ulaman. Bahan yang lain tu dah ada ke rumah.

Laksa sedia untuk di jamah!!!

Mungkin blogger / pembaca semua dah tau macam mana nak memasak laksa kelate ni... cuma versi dan misi tu je yang mungkin berbeza. Versi saya dalam acara memasak ni simple je.. sebab masak untuk selera diri sendiri.

Selera saya kalau memasak kuah laksa ni kuahnya mesti pekat sebab bila makan ikan dan santan tu macam melekat je kat laksa....slruuppp!!! yumm!yumm!! ulam-ulam tu saya ambil yang wajib je... seperti daun kesum dan bunga kantan untuk aroma bila makan, taugeh dan timun... kalau ada daun salad / kacang panjang pun ok menambahkan lagi khasiat. Kalau yang suka pedas macam saya ni... letak la cili padi yang ditumbuk @ sambal belacan pun ok.





Bahan-bahan yang saya guna untuk kuah; [ ikan segar (sardin/selayang), santan, bawang merah, lada hitam, asam keping, serai, garam dan sedikit gula ]

Laksa direbus hingga masak.

Ulam-ulaman, sepeti bunga kantan, timun, daun kesum, timur dipotong kecil-kecil / racik dan taugeh cuma buang ekornya saja.


ulam-ulaman ; bunga kantan, daun kesum, taugeh dan timun

No comments: