Saturday, June 7, 2014

Bitter Gourd @ Peria

Minggu ni kelas mengaji cuti...maka tengahari ni aku sempat la sedia menu untuk makan tengahari, daging goreng campur kacang panjang, sup ayam, ikan goreng dan peria goreng.
Aku cuma nak kongsi tentang peria goreng je...lauk lain tu biasa je. Peria kering ni Mr Right bawa balik dari Sri Langka...setakat hari ni aku tak pernah jumpa dipasaran peria kering...kalau yang basah atau segar tu banyak kat pasar dan satu lagi kalau yang dah siap masak goreng garing kat kedai mamak ada jual. Peria goreng garing ni memang kegemaran aku...cuma tak pernah masak...yang segar tu tau la masak. Bila dapat yang kering ni boleh la aku masak dan makan sepuasnya. Tapi sayang Mr Right beli satu pack je...boleh la dua kali masak.  Cara memasaknya kalau nak ada rasa peria tu boleh la digaul dengan sedikit garam kemudian goreng dalam minyak banyak seperti goreng keropok. Untuk tambah bahan lain seperti bawang, tauhu etc tu terpulang pada kreativiti atau selera masing-masing.

Peria garing yang sudah siap digoreng bersama tauhu dan daun kari.
Rendam sekejap...ikut pada arahan tapi kalau tak rendam terus goreng pun tak menjadi masalah.

No comments: