Thursday, March 29, 2012

Bonus

Alahamduillah!!! terima cek bonus dari unit akaun... syukur ada gak ehsan dari majikan, terima kasih bos!!!. Sebenarnya saya tak terfikir bos akan bagi bonus kali ni sebab dah melepasi dari pengharapan. Biasanya kami terima bonus dan kenaikan pada awal tahun (jan-feb), rupanya kelewatan sikit. Tapi kali ni tak la sehebat tahun sebelum ni. Namun aku bersyukur dengan rezeki ini.

Biasa la bila ada extra duit...dalam kepala ni berkira-kira nak berbelanja..sekejap nak beli A, sekejap nak beli B lepas tu dari sekecil-kecil barang hingga la sebesar-besarnya. Tu la nafsu manusia tak pernah puas dan cukup dengan apa yang ada. Lalu keputusan yang aku buat tutup je nafsu membeli belah kali ni, bonus tahun ni nak simpan dalam akaun tabung haji NOKTAH. Kalau ikut akaun tabung haji tu dah cukup untuk menunaikan fardhu haji, namun belum ada rezeki untuk ke sana lagi. Inssyallah Allah swt memberi laluan untuk aku ke sana sedikit masa nanti.

Bercerita tentang duit dan bajet ni memang la memeritkan juga sejak akhir-akhir ni. Mana taknya harga barang agak mahal sekarang. Kekadang tu saya terfikir macam mana kalau rakyat yang bergaji tetap tapi tiada kenaikan atau bonus dari majikan. Kalau 3 tahun bekerja tahap gaji tak berubah ADAKAN cukup untuk menampung perbelanjaan sekeluarga??? Dilema ni mungkin tak semua orang melaluinya...

No comments: