Wednesday, April 4, 2012

Labu oh Labu

Kalau sebut perkataan 'labu' mesti diikuti perkataan 'labi'... bagi peminat filem melayu lama P.Ramlee pasti tau la cerita Labu-Labi. Kat sini saya bukannya nak cerita pasal filem tu, tapi menayang pengat labu yang paling sempoi telah saya hasilkan. Al-kisahnya saya beli labu ni pada mulanya nak masak bingkai labu...kesudahannya tercipta resipi lain. Entah la kekadang tu selera dan mood memasak ni berubah-ubah... biasa la ada hari kita ceria ada masa kita sungul. 

Pengat labu ni memang teramat la sempoi dah bodoh je hasilnya...namun bila dimakan aduhaiii sedapnya isi labu ni. Mungkin labu ni kegemaran saya sebab tu ianya kena dengan selera saya...bagi je la labu masak apa pun semuanya menyentuh perasaan dan selera saya. Ingat dulu2 kalau kat kampung labu ni ada tanam kat kawasan rumah... arwah mak akan masak lemak labu ni dicampur dengan pucuk labu tersebut. Lepas tu goreng ikan masin/kering... apa lagi kena dengan nasi putih bertambah-tambah la makan. Lagi satu labu ni kalau dimasak sira pun sedap. Dulu kalau ada kenduri kat kampung labu sira ni salah satu menu dalam hidangan...tapi sekarang agak jarang terjumpa masakan ni dihidangkan....adakah orang tak suka makan atau susah nak dapat bekalan labu? 

Pengat labu
Pengat labu ni saya masak guna susu cair ganti santan, sedikit nisan/gula melaka, sedikit garam...kalau nak manis boleh tambah sedikit gula putih, sepotong kulit kayu manis untuk tambah aroma selain baru daun pandan. Selain dari bahan tersebut untuk menambah lagi kesedapan masakan pengat ni boleh dimasukkan sebiji telur dan kacau hancur sehingga masak sebati dengan kuah...tapi kali ni saya tak letak telur. Biasanya pengat ni boleh dimakan dengan pulut...namun saya agak kemalasan nak tanak pulut... lagipun bila makan labu ni pun dah cukup seleranya!!!


Proses merebus labu



No comments: