Thursday, December 16, 2010

Vertigo

13.12.10 petang tu tiba-tiba je rasa sekeliling aku berputar/berpusing-pusing...masa tu aku kat rumah dok siap makanan nak berbuka puasa... masa terkena tu aku terus baring dan pejam mata... dalam masa 10-15 minit gak aku pejam je mata, terasa rumah dan sekeliling aku berpusing-pusing... ya Allah kenapa ni tiba-tiba je aku kena serangan pening...dalam kepala aku masa tu cuma fikir sebab perut aku kosong sebab hari tu aku berpuasa... dalam hati aku berkata Inssyallah lepas berbuka nanti ok la tu. Selepas berbuka tu aku masih terasa macam terasa terhuyung hayang bila berjalan dan perut pula rasa mual... kenapa ni silap makan ke masa berbuka ni? aku ke dapur cari makanan yang boleh hilangkan rasa mual...aku ambil sedikit air asam jawa...tapi masih lagi terasa pening dan mual... ok la releks dan tidur... besok pagi-pagi bila nak bangkit dari tidur dan aku cuba pusing kanan ke kiri terasa kepala ni macam berputar...adoi kenapa ni masih belum hilang sakit dari semalam... tapi aku kuatkan badan cuba bangun perlahan-lahan ke bilik air...mungkin kepala aku panas kot sebab tu rasa pening... bila dah mandi mungkin akan hilang la sakit ni aku berbisik sendirian... tiba-tiba masa solat subuh sujud terakhir tu aku dah kena serangan 'berputar' sekitar aku...aku cuba diam sekejap atas sejadah...tapi tak hilang gak...5 minit lepas tu aku cuba bangkit dengan mata pejam tapi aku tak mampu nak berjalan sebab aku tak boleh nak imbangi badan...maka seharian la aku dok rumah releks dan baring je... serangan ni akan datang bila aku melakukan pergerakan yang secara tiba-tiba dan pantas... lepas tu pergerakan mata pulak tak boleh nak pandang atau pusing dengan tiba-tiba...nanti silap je akan terkena balik pening dan sekeliling akan berputar...

Pengalaman kena serangan macam ni pada mulanya aku buat tafsiran sendiri, kononnya sebab aku berpuasa dan perut kosong atau pun kena tekanan darah rendah...

Setelah pi klinik jumpa doktor... apa yang aku alami tu diistilahkan serangan Vertigo asalnya dari bahasa Yunani atau pun bermaksud berputar/berpusing... http://en.wikipedia.org/wiki/Vertigohttp://id.wikipedia.org/wiki/Vertigo 

Bagi yang pernah kena serangan ni mungkin tau macam mana situasinya, begitu juga dengan aku... gerun dan fobia tu masih ada... contohnya bila nak melakukan pergerakan badan seperti menoleh atau mengalih pandangan ke sesuatu arah aku akan melakukan dengan hati-hati dan secara perlahan... takut tersilap 'balancing' dan terjatuh lagi parah... terapinya bila terkena vertigo ni kita kena releks, pejam mata kalau boleh baring....cuba kosong dan tenangkan fikiran... jangan melakukan pergerakan badan dalam situasi begini untuk seketika. Insyallah akan pulih dalam masa 10-15 minit.

No comments: