Monday, December 13, 2010

Makanan Kecantikan Kulit

Ikan Salmon
Lima makanan yang dapat membantu anda mendapatkan kuit sihat dan cantik.Untuk mendapatkan kulit yang cantik dan sihat, penggunaan produk rawatan dan penjagaan kulit saja tidak membantu tanpa ditunjangi makanan sihat yang 'bersahabat' dengan kulit. Berikut adalah lima jenis makanan yang baik untuk kulit.


IKAN: Ikan berlemak seperti salmon, talapia dan kod sanat kaya dengan lemak Omega 3. Oleh sebab tubuh kita tidak boleh menghasilkan lemak Omega 3 yang dapat membantu mengekalkan kelembapan kulit dan tidak mudah keradangan, pastikan anda mengambil ikan yang mengandungi khasiat itu sebagai alternatif. Kajian ilmiah membuktikan lemak Omega 3 ada memperkuat kulit, terutama bagi mereka yang menderita penyakit kronik seperti dermatitis. Selain itu, sejumlah ikan (kod dan salmon) kaya dengan vitamin D yang penting untuk tulang.
Brokoli




BROKOLI : Sayuran ini kaya vitamin A dan C. Kandungan vitamin A menurunkan pengeluaran minyak, manakala vitamin C adalah antioksidan. Jadi sesekali jangan lupa mengambil sayuran ini untuk mendapat kulit yang sihat.
 
TEH HIJAU : Teh ini mudah didapati di mana-mana dengan harga yang tidak terlalu mahal. Anda boleh meminumnya rutin setiap hari kerana teh kaya antioksidan yang berguna untuk kesihatan kulit. Minumlah sekurang-kurangnya tiga cawan teh hijau setiap hari untuk memerangi penuaan diri dan keradangan kulit. Kajian dibuat, menegakan bahawa antioksidan teh hijau dapat mengurangi risiko barah kulit. Jadi nyahkan soda dan mulai minuman yang bersahabat dengan kulit.



MINYAK BIJI BUNGA MATAHARI : Lemak Omega 6 yangada pada minyak biji bunga matahari juga penting bagi kesihatan kulit. Seperti halnya lemak Omega 3, lemak Omega 6 juga mencegah kekeringan kulit dan keradangan. Ia juga penting untuk pembentukan hormon yang mempertahankan semua sel tubuh bekerja dengan baik.







BADAM : Badam tidak boleh dilupakan untuk meningkatkan vitamin E di dalam tubuh, yang juga antioksidan penting untuk kesihatan kulit. Kajian menunjukkan mengambil vitamin E secara oral dapat meningkatkan kadar kelembapan vitamin itu di permukaan kulit. Ini juga akhbar baik buat anda yang cenderung mempunyai kulit kering. 

No comments: