Monday, July 12, 2010

Belajar Tajwid

Menghadiri kelas tajwid di Yayasan Al Quran Kuala Lumpur...aktiviti aku setiap hari sabtu & ahad dah hampir 2 tahun. Kalau ikutkan bukannya sepenuh hari kat sini...cuma berberapa jam saja...kalau dok kat rumah tu zero tak dapat apa... Alahamduillah dapat juga aku membetulkan setiap bacaan quran...meskipun sebelum aku masuk kelas ni aku pernah khatam tapi aku tak yakin bacaan aku tu betul dan mengikut sebutan makhrajnya...sebab tu orang cakap bila kita pergi belajar tajwid baru kita tau betul atau salah bacaan kita...selagi banyak kita belajar selagi banyak la kita nampak kesilapan kita dalam membaca...lain la kalau orang tu dah bergelar tahfiz...

Bermaksud: 'Bacalah Al-Quran dengan bertartil (memelihara hukum tajwid).
Surah Al-Muzammil: 4

Bermaksud: Daripada 'Uthman bin 'Affan r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan Mengajarkannya'.

Sekarang ni pembelajaran aku dah penghujung iqra 6...dah masuk bab waqaf...uuhh seronok dah bercampur stress jugak bila nak mengingat hukum2 tajwid ni...tapi tak pa ustaz kami "flexible" kalau salah dia betulkan... tu la gunanya kita belajar dan ada tok guru... biasa la kami sekelas tu kalau bab2 hukum ni masing2 tak ingat...kekadang tu bila je ustaz soal masa tu la baru buka buku rujukan...he..he..he...standard la tu bila tak buat ulangkaji..tapi aku seronok dapat kawan2 yang sama2 berjuang untuk dapatkan ilmu ni secara PERCUMA...sekarang ni susah nak cari ilmu akhirat secara percuma...kepada sesiapa yang nak belajar tu boleh hubungi Tingkat 7, Bangunan Wisma Warisan (Heritage House), Jalan Yap Ah Shak,
50300 Kuala Lumpur. Tel no : 03-2691 3286

Aminnnnn

No comments: