Thursday, July 15, 2010

Bagaimana DOA diperkenankan

Sebagai peringatan untuk diri aku sendiri...Sesungguhnya kita dalam berdoa dan memohon sesuatu dariNya jangan cepat berputus asa...


ABI Said al-Khudri r.a meriwayatkan bahawa terdapat tiga jenis keadaan doa.

1. Adakalanya doa seseorang itu disegerakan permintaanya.
2. Ada waktunya Alah memperkenankan doa orang yang memintanya, tetapi disimpan sebagai bekalan pahalanya di akhirat.
3. Namun terdapat keadaan yang Allah menterbalikkan doa seseorang dalam bentuk kejahatan seperti bala atau malapetaka sesuai dengan doanya.

Sesuatu doa yang dipohon tidak wajar diminta dengan terburu-buru agar Allah memperkenankan dalam waktu yang singkat. Semuanya terserah kepada Allah, kerana DIA lebih mengetahui dan memahami keadaan manusia.

Inilah yang diajar oleh Nabi SAW di dalam hadis yang bermaksud: Doa salah satu kamu akan diperkenankan oleh Allah, asalakan ia diminta dengan tidak terburu-buru, sebagaimana dikatakan: Aku telah berdoa tetapi doaku belum diperkenankan. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi Musa dan Nabi Harun pernah berdoa kepada Allah agar dicabut segala nikmat Allah kepada Firaun kerana telah menyesatkan manusia. Namun doa dan permintaan tersebut dimakbulkan 40 tahun kemudiannya.

Wahab r.a. mengungkap bahawa manusia suka untuk mengajar Allah agar menunaikan permintaan mereka sekalipun tidak baik di sisi Allah. Apa jua dalam kehidupan yang serba daif ini, biarkan kita mengutamakan kehendak Allah, dan tidak sesekali memohon agar Allah memahami kehendak dan kemahuan kita.

Allah pasti akan memuliakan manusia yang memuliakan-Nya. Allah memberi apa yang dikehendaki dan menjauhkan apa yang tidak diingini.

Sebabnya Allah telah menjamin kepada kita apa yang telah kita doakan, terhadap apa yang telah dipilih oleh Allah untuk kita. Allah tidak memperkenankan apa yang kita pilih untuk diri kita. Manusia tidak boleh terlepas daripada kehendak Allah.

Janganlah kita mendahului Allah dalam semua perkara. Anggaplah segala keputusan yang datang selepas doa itu sebagai janji Allah. Hati yang tenang tidak diselubungi oleh perasaan ragu-ragu dengan takdir Allah. Akhirnya kita akan gembira dengan setiap ketetapan dan kehendak Allah yang Maha Kaya lagi Maha Mengetahui.

Imam Ghazali memberi gambaran tiga keadaan manusia yang diterima amalan ibadat dan terlebih hampir dirinya kepada Allah.

Antaranya, Allah memulia dan memilih golongan ini untuk mengenali-Nya. Kemudia Allah meluruskan perkataan, perbuatan dengan taufik dan pemeliharan-Nya. Maka tercapailah reda Allah dan syurga-Nya.

No comments: