Tuesday, July 27, 2010

Antara Tugasan dan Kenangan







19-26 Julai 2010

19hb Julai MAS kul 8 pagi aku ke destinasi KL-Alor Star-Jerlun...ditugaskan menjadi sekretariat program di sana... first time aku ke sini untuk bertugas...sebelum ni aku pernah la datang dan menyusuri jalan2 kat sini untuk pergi bercuti... kali ni aku bertapak agak lama...sehingga la program ni tamat...kiraanya 8 hari...uuhhh mula2 tu terasa lama je...teeetapi bila dah sampai sini uuhuuhh seronok+penat+etc & tiba je hari terakhir rasa cepat je masa berlalu...belum puas nak bermesra dengan rakan2 yang bertugas kat sini yang baru aku kenali...ya la masing2 bzy dengan duty yang diamanahkan.

Antara salah satu task yang betul2 menyentuh hati aku ditugaskan untuk mengurus keluarga angkat untuk peserta tinggal...program ni bukannya fully program Keluarga Angkat...tapi boleh dikatakan serampang 2 mata...sambil menyelam minum air...uhhhuuhh betul ke peribahasa aku ni? Rasanya memang betul dah... maknanya tak perlu aku perjelaskan sebab ni berkaitan dengan tugasan aku... Tersentuh hati aku bila bapa2 angkat yang datang jumpa aku bercerita tentang 'excited' menunggu kedatangan anak2nya yang belum pasti dari mana, keturunan siapa...tapi semuanya tak disoalkan...mereka IKHLAS dan TULUS menerima. Ada bapa angkat yang seronok bercerita dengan aku yang dia dah siap membeli lauk pauk sebagai hidangan istimewa untuk anak2 mereka nanti...terharu aku mendengarnya...ya la bapa2 yang datang tu semuanya dah berumur 60th ke atas...ni mengingatkan aku kepada arwah Ayah tercinta...

Target utama aku ke sini untuk menjaga sekretariat...biasa la ke hulu ke hilir nak urus hingga terlupa nak bergambar dengan bapa2 angkat yang berkhidmat menjaga peserta2 program ni... kecewa sungguh!!! sebab pengorbanan dia orang tu tak ternilai...untuk aku jadi kenangan.

Alahamduillah program berjalan lancar dan berjaya...yang ada sedikit terganggu tu adat la... kita hanya merancang..yang menentukannya DIA.




No comments: