Sunday, September 18, 2016

Pie Tie

Pie Tie!! Kategori pencuci mulut...sekarang ni tak kira bangsa keturunan semuanya berkongsi makanan masing2. Maka tidak mustahil kaum Melayu mengemari makanan keturunan nyonya, india, cina etc...itu la hikmahnya ada internet dan pakcik goggle semuanya dikongsikan di sini. 

Saya terbabit makan pie tie ni masa balik kampung, adik yang buat...jadi tercabar la juga saya untuk membuatnya sebab Mr Right memang mengemarinya...ya la intinya lebih kurang tauhu sumbat...dia memang peminat tegar tauhu sumbat!!

Untuk membuat kulit pie tie ni kena ada acuanya...Kulitnya dibuat dari tepung beras, gandum, tepung jagung dan telur...dibuat adunan seakan kuih goyang...acuan dicelup dalam adunan dan digoreng dalam minyak yang banyak 

Intinya pula boleh masak udang atau ayam atau daging seakan tunis kering...saya asingkan sayur sayuran sebab kami sukan makan sayuran yang mentah...tak suka sayur yang dimasak...sosnya pula saya hanya guna sos readymade. Kalau rajin boleh la buat ya...

Pie tie bila sudah diisi intinya sedap dimakan dengan kadar segera untuk menikmati kerangupan kulitnya...elak dari terdedah supaya kulitnya tidak lembik..

1 comment:

miss eimanhikmah said...

mcm yg kt restoran nasi ayam tu..nampak sedappp