Thursday, February 1, 2018

Nasi Dagang

Cuti Hari Wilayah.
Nyaman dan tenang fikiran bila tak perlu ke ofis...dan 2 hari juga tiada gangguan yang memenatkan otak. Pagi ini bangkit dengan syukur masih di anugerah kesihatan yang baik. Dalam fikiran pagi ini fikir nak masak untuk sarapan. Rasa nak makan nasi dagang kelatan stail...tengok dalam peti ais ikan tongkol tak ada...ala kecewanya. Tapi ada ikan jemuduk..eeemm apa kata masak je ikan tu...sedap atau tak kita fikir kemudian. 

Selesai je solat subuh...rendam beras nasi dagang campur biji halba hampir sejam dan kukus, penyediaan bahan2 untuk nasi dagang. Santan pekat + bawang merah, putih, halia dan serai dimayang + sedikit halba sebab dah letak dalam beras rendam + garam dan gula..kesemua tu dimasak hingga mendidih. Bila pulut siap dikukus boleh la arun atau gaul dalam nasi yang telah dikukus tadi. Kemudian kukus untuk kali ke 2...agak2 sekali wap naik je...sekadar untuk bagi nasi pulut dan santan meresap. 

Gulai ikan ini saya masak stail kelantan, bawang merah, lengkuas, halia, cili kering, kunyit diblend, campur dalam santan dan masak seperti biasa hingga santan mendidih masukkan ikan, asam keping dan garam gula...kalau ada cili segar letak sebiji untuk dapatkan aroma. 

Acar timun, karot, bawang holland, bawang merah dan sebiji cili segar...masukkan cuka, garam dan gula...bawang dan cili mayang ya!!!

Berjaya juga makan nasi dagang pagi ini...walaupun tanpa ikan aya/tongkol.

1 comment:

Unknown said...

Your Affiliate Profit Machine is ready -

And earning money online using it is as easy as 1---2---3!

Here are the steps to make it work...

STEP 1. Choose which affiliate products you want to push
STEP 2. Add PUSH BUTTON TRAFFIC (it ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. Watch the affiliate system grow your list and up-sell your affiliate products all for you!

So, do you want to start making profits???

Click here to activate the system