Wednesday, November 29, 2017

Kari Munggai Campur Ketam

Pertama kali masak sayur munggai ataupun ada juga yg panggil buah kelo. Pernah tengok orang masak...tapi makan tak pernah. Maka faham2 saja la masalah yang bakal saya hadapi bila Mr Right bawa balik munggai ni...sepatah je dia cakap sayur ni pun dah mahal sekarang. Alamak mesti kena masak la ni...maka saya memerlukan khidmat dia untuk masak, saya tanya sayur ni macamana nak bersihkan...kena kikis kulit atau buang kulit yang keras...saya biasa tengok yang sudah siap masak, proses membersih munggai ni tak tahu..  hahaha ada orang bermurah tenaga tolong potong sayur, eerrm dia belah munggai, saya tanya betul ke buat macam tu sebab saya tengok orang masak tak belah, katanya belah senang nak makan...ikut je la ya, tugas saya masak kari dan makan. Rupanya munggai ni ambil masa juga untuk empuk atau lembut...saya ingat macam bendi cepat lembut...

Ini la hasilnya...Munggai masak kari bersama ketam. Rasa munggai tu biasa aje...saya suka bendi kalau diberi pilihan...tapi khasiatnya banyak sebab ia mengandungi vita A, B1, B2, B3, C, kalsium, zink etc. .saya cuba goggle dari segi perubatan mengurangkan bengkak, ulcer gastrik, menurunkan gula dlm darah dan tekanan darah, merawat penyakit kulit dan banyak lagi khasiat dari pokok ini.

No comments: