Saturday, January 3, 2015

Mee Bandung Muar

Petang ni aku mencuba resipi mee bandung Muar...aku tak pernah masak menu ni...biasa makan kat kedai je. Sejak cuti beberapa hari ni asyik makan nasi je...hari ni tutup cerita pasal nasi...jom kita makan mee. Nak masak mee bandung muar ni aku kena la goggle...aku bukannnya tau nak masak resipi orang Johor silap campur bahan nanti resipi negara lain pulak jadinya. Terlupa pula blog yang aku ambil resipi ni...harap tuannya halalkan dan aku minta maaf banyak2. 

Resipi Mee Bandung Muar

-1 kilo mee kuning
-Daging potong nipis direbus dengan 3@4 cawan air
-Udang segar rebus
-Fish ball (jika suka)
-Tauhu digoreng sekejap dan dipotong
-Telur rebus atau telur boleh juga masak dalam kuah
-Kobis / Sawi dihiris
-Daun sup dan bawang
-Bawang goreng jika suka
-Minyak masak

Bahan ini diblend
-Udang kering setengah cawan direbus dgn secawan air
-Bawang putih 6 ulas
-Bawang merah 5 ulas
-Cili kering 10 biji (kurangkan jika tak suka pedas)
-Gula 3 sudu besar (ikut citarasa)
-Sedikit garam dan sos tiram

Cara memasak
- Panaskan sedikit minyak masak dan tumis semua bahan-bahan yang telah diblend...tak perlu garing bahan tersebut...

-Masukkan air rebusan daging..bila dah mendidih masukkan daging, udang, fish ball dan sayur kobis / sawi.

-Angkat kuah tersebut...Rasa dulu sebelum hidang... 

-Mee + Kuah + Tauhu + Telur Rebus dan tabur daun sup/bawang  dan makan yang panas berasap baru ada ummpp.

taraa!!! ni la rupa mee bandung muar yang aku masak....rasanya sedap dan proses memasaknya pun tidak lama.

No comments: