Monday, June 4, 2012

Lodeh + Lontong

Sayur lodeh inilah pertama kali saya masak masakan ni...selama ni saya cuma makan kat kedai atau kat majlis jamuan. Memang tak pernah belajar pun nak masak lodeh ni lagipun ia bukannya makanan asal kampung saya. Bila berhijrah ke sini baru saya tau makan lontong. Kali ni saya terbuka selera nak masak kuah lodeh memandangkan ada nasi himpit yang dimasak semalam terperap dalam peti ais. Pada mulanya nasi himpit ni dimasak untuk dimakan dengan kuah kacang....kebetulan perut tak berapa sihat maka tergendala untuk masak kuah kacang. 

Kebetulan hari sabtu tu dah tak ada idea nak masak...bila tengok nasi himpit tu tergerak nak masak kuah lodeh ni...biarpun tak pernah memasaknya...tapi main hentam je la...janji ada rasa dan nampak rupa macam kuah lodeh. Walaupun bahan-bahan yang diperlukan tu tak lengkap dalam stok...tapi hati dah bulat nak masak juga....yang tak ada cuma tempe dengan tauhu. Tak pa la janji boleh rasa kuah yang lengkap dengan sayur, udang dan ayam.

Hasilnya!!!! 'lontongku' percubaan pertama kali
Sedapppp!!! lain kali boleh masak lagi.


No comments: