Thursday, May 24, 2012

Nasi lauk Ikan Singgang

Menu makan malam kelmarin baru nak post kat sini...tapi tak pa la janji ada citer nak letak. Kononnya nak kurangkan makan nasi waktu malam. Tapi perut Melayu ni memang sukar sikit nak kontrol...bila lapar yang tahap gaban mesti nak jugak cari nasi. Masa ni main tarik je la apa yang ada kat dalam peti ais tu...janji dapat makan nasi yang ada lauk dan sayur.

Biasanya ikan tenggiri ni saya suka masak kari atau asam pedas...tapi kali ni nak masak yang simple dan cepat maka terlintas nak masak singgang. Kalau ikutkan ikan singgang ni saya biasa guna ikan tongkol/aya sebab isi ikan tongkol sedap sebab isinya yang pejal.

Terkenang masa dulu-dulu kat kampung kalau masak singgang ni dalam keluarga kami ada yang tak suka...mesti ada yang komen kata pemalas nak masak sebab masak singgang ni memang senang sangat...tapi bila dah ada dalam periuk tu makan juga....ha..ha..ha.. tu la kenangan saya...tapi peminat ikan singgang ni adalah saya dan arwah mak.

Ikan Tenggiri masak singgang
Makan nasi dengan lauk ikan singgang ni kalau nak tambah berselera lagi kena ada kawannya budu + ulam-ulaman. Tapi kali ni saya cuma ada kacang bunci goreng dan ikan masin je. Kalau ada budu mesti makan bertambah la jawabnya.

Kacang Buncis + Sotong

No comments: