Monday, February 20, 2012

Oat + Vegies

Semangat baru ni nak jaga kesihatan, mula la mencari makanan yang boleh mengawal apa yang patut demi kesihatan diri sendiri. Mana taknya sejak balik dari bercuti badan pun dah rasa berat je, tambah lagi la kolestrol. Malam ni masak sup oat dengan sayur-sayuran, saya letak segala sayur yang ada dalam peti ais tu, campur sedikit chicken ball.


Agaknya kalau sebulan saya amalkan makan oat ni boleh ke turun berat badan dan kolestrol? Tapi pengharapan saya tidak ketara sangat sebab saya tau bab makan ni saya agak tidak yakin dengan diri sendiri. Sebelum ni pernah saya amal pemakanan oat, cuma kelemahan saya adalah cepat jemu dan muak bila makan hidangan yang sama setiap hari. Kali ini saya cuba ambil oat waktu tenghari dan malam je.

Menu oat yang boleh diterima tekak saya cuma yang bersup saja... kalau guna susu, milo etc agak susah untuk ditelan. Tu  la saya gigih juga mencari idea untuk cipta menu lain untuk makan dengan oat ni. Untuk kesihatan diri sendiri maka selera pun kena la ikut kehendak kita.



No comments: