Wednesday, May 18, 2011

Sepanjang Cuti - hari kedua

Hari Ahad - 8 pagi dah keluar menuju ke Pejabat Tanah K.Krai, tujuan utama aku bercuti adalah untuk menguruskan hal geran tanah. Pertama kali dalam hidup aku nak urus permohonan ni, sebelum ini segala urusan tentang tanah ni arwah ayah yang buat.
- 1 jam setengah sampai ke pejabat tanah, melalui kerani kat situ aku bertanya peraturan dan syarat permohonan tu... kalau boleh aku nak selesaikan hari tu juga. Aku cuba tanya kat kerani tu boleh ke selesai proses tu dalam masa sehari... dia macam tak yakin memandangkan banyak urusan aku kena buat, ya la aku kena dapatkan pengesahan dari Penghulu kampung dan ADUN tempatan, uuuhh semua tu aku tak kenal, rumah dia orang lagi le aku tak tau.
- Misi aku bermula dari mengisi borang permohonan, menyediakan doc etc - terus perjalanan ke kampung mencari rumah penghulu kampung dan Adun. Perjalanan dari pejabat ke rumah penghulu kampung kawasan kebun aku tu agak jauh...ya la kawasan hulu...kat sini tak jadi masalah sebab aku boleh minta tolong penjaga kebun aku tunjukan rumahnya.
- Sepanjang misi aku ni banyak bertanya dengan orang sebab ada GPS pun tak boleh guna, sebab aku tak ada alamat rumah yang tepat, yang ada sekadar nama tempat je. Bagi aku tak jadi hal sebab orang kat sini boleh jadi GPS aku, seperti pepatah melayu "malu bertanya sesat jalan" memang sah aku tak malu sepanjang misi aku ni hampir 6 kali aku berhenti tanya untuk ke rumah Adun setelah selesai dengan  penghulu kampung.
-Paling mencabar sikit le ke rumah Adun ni sebab tak buat sebarang temu janji aku nekad main redah je ke rumahnya... almaklum le YB mesti banyak kerja lain. Lagi satu tayar kereta pula pancit....adoooiii. Tapi bab tayar pancit ni kira kelakar juga sebab aku berhenti kat kedai tayar untuk bertanya jalan ...tapi budak foreman tu perasan tayar kereta aku pancit.. 
- Syukur berjaya juga misi mencari rumah YB ... setelah cit-chat sekejap dengan YB (orangnya very simple dan aku boleh puji dia betul2 menunaikan tanggungjawabnya...melayan kedatangan rakyatnya dengan cepat... tanpa membuang masa aku) kemudian aku terus ke pejabat tanah sekali lain untuk hantar pemohonan tu, aku cuma ada masa 1 jam 15 minit je sebelum pejabat tanah tutup. Banyak lagi aku kena urus ni, hari ni kira aku ada 'luck' sebab kerani kaunter tu faham dan korban masa dia nak juga tolong siapkan permohonan aku hari tu juga. Alahamduillah lebih kurang 4.45 ptg aku selesai semuanya. Terima Kasih aku nak ucapkan kepada kerani @ kakitangan di pejabat tanah K.K. Biarpun dia orang tak baca blog ni tapi aku menghargainya, sebab sepanjang pengalaman aku berurusan dengan pejabat kerajaan ni agak rumit ada je masalahnya, tapi kat sini aku gembira semuanya berjalan lancar, malahan sikap dia orang pun boleh diberi pujian sebab sabar dengan pelanggan seperti aku.
-Selesai urusan tu aku singgah sekejap kat rumah kak ipar, tengok rumah barunya - kemudian meneruskan perjalanan pulang ke kampung. Rasa lega sebab urusan penting aku bercuti dah selesai aku anggarkan 2 hari utk selesai urusan ni tapi berjaya dalam sehari je, lepas ni cuma menunggu keputusan permohonan je. Inssyallah.
bersambung...

Sekali sekala ke kebun snap le sikit pic - sekadar hiasan kat blog ni.
kawasan kebun

ni le rupa pokok pucuk paku yang kita beli kat pasar dah siap berikat

Pokok kapalterbang boleh buat ubat luka http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Kapal_Terbang

Anak sungai kat kebun

Pondok kat kebun..tinggal kosong je sekali sekala datang boleh le berehat.

air sungai yang jernih & sejuk!!!

No comments: