Wednesday, May 18, 2011

Hari ke 3 - percutian

Isnin - hari ni boleh le aku bersantai kat rumah sekejap, sempat le tengok halaman rumah ni sebelum keluar jalan-jalan. Destinasi hari ni kalau ikut perancangan dari utara ke selatan gak le...
- 10 pagi keluar ke pekan Kota Bharu - nak shopping kat pasar khadijah, dari rumah aku nak ke KB lebih kurang 19 km, setengah jam ke destinasi. Selesai membeli belah di pasar aku singgah Tesco KB... suasana agak lengang sebab hari kerja.
- 12.30 tghari - terus ke tempat kerja ambil adik,  nak ajak dia pergi ke pekan Munduk (terletak di Thailand), pekan ni terletak di sempadan Thailand - Rantau Panjang, Kelantan - yang memisahkan cuma sebatang sungai yang keluasanya lebih kurang 500 meter saja. Hari jumaat dan isnin merupakan hari Nat (hari minggu) kat pekan ni dan menjadi tumpuan pada hari tersebut kerana banyak barang yang jual... kat sini terdapat banyak pilihan seperti beras siam, buah2an, pakaian, perkakas dapur etc - harga barang di sini murah sedikit jika dibandingkan di semenajung (Kelantan). Untuk menyeberang dari tanah semenajung ke pekan Munduk ni cuma menaiki perahu/bot sangkut tambangnya sehala RM1 setiap orang - sekiranya banyak barang yang dibawa akan kena tambahan tambang. Biasanya yang kena tambang tambahan ni golongan tok peraih (peniaga yang membeli-menjual barang).
- Dari segi kawalan barang yang dibeli kalau mengikut undang-undang memang ada kesalahannya - tetapi bagi rakyat Kelantan terutamanya sudah menjadi lali lari dari menbayar cukai - cuma ada barang tertentu dan kuantiti dibeli yang dikawal seperti beras, blanket@comforter .. kemungkinan akan dirampas oleh pihak berkuasa di sempadan Rantau Panjang.
- Kami jalan2 kat sini cuma 1 jam lebih je...sebab tak tahan cuaca kat sini agak panas, sempat juga membeli buah-buahan dan pakaian.
Menyeberang ke Pekan Munduk
Pandangan dari pengkalan Pekan Munduk


No comments: