Sunday, November 21, 2010

10 Zulhijjah 1431H=17 Nov 2010

Salam Aidil Adha @ Hari Raya Haji

Untuk semua umat Islam seluruh dunia sekali lagi menyambut hari mulia, bagi umat Allah yang menunaikan ibadat Haji semestinya berada di Tanah Suci Mekah sudah selesai menunaikan rukun ke5. Sesungguhnya untuk melengkapkan rukun Islam ni tidak semua umatNya diangkat... semuanya datang dari keizinanNya yang maha berkuasa. Cuma aku berdoa agar diri ini dipercepatkan untuk ke sana. Amin.

Hari Raya Haji kali ni aku tak balik kg... entah la mungkin tahun ni tak melakukan ibadat korban makan untuk balik tu rasa kosong je...tambah pula kat sana tak ada lagi orang tua. Maka adik2 datang kat rumah aku untuk bersama2 beraya... terubah la tradisi hari raya aku tahun ni... orang berebut balik kg utk beraya... tapi adik2 aku menuju kat kota untuk berhari raya...

Malam raya aku seperti biasa menyediakan jaudah untuk makan pagi raya...walaupun berada di sini aku tetap kekalkan amalan memasak resipi nasi dagang+gulai ikan aya, nasi himpit+kuah kacang...sedikit pencuci mulut... seronok aku menyediakan jaudah tu walaupun keseorangan...ya la memang dah tugas aku memasak dari dulu lagi bila tiba hari raya...

AKTIVITI Hari Raya Haji di Kotaraya....

Pagi solat aidil adha, menjamu selera dengan hidangan dan petang ziarah ke rumah mak sedara di Ampang hingga malam kat sana....

Hari Raya ke2 releks kat rumah masak laksa lemak...uuhhh semua tu kegemaran kami semua... seharian aktiviti makan je... malam keluar jalan2 tengok lampu kotaraya KL... kalau sedara mara tak datang tak da masa aku nak pi lepak sana till 12 malam...tapi seronok gak sekali sekala tengok suasana cam tu...teringat zaman2 remaja dulu....uuuuhhh

Hari Raya ke3 jalan2 lagi ke rumah mak sedara dan sepupu yang di Subang... biasa la kalau jumpa sedara mara ni tak sah kalau tak ada makan2... memang keturunan aku semuanya jenis suka masak ... maka seharian kat sana macam2 hidangan kami yummmy!!!

Cukup la 3 hari beraya... hari ke4 tu adik aku berangkat balik kg maka kesunyian mula kembali dalam rumah aku... tapi aku cukup gembira sebab pertama kali beraya dengan adik2 di sini... semoga tahun hari raya tahun hadapan tercatat memori yang indah lagi... Inssyallah.

No comments: