Monday, September 6, 2010

Ramadhan hari ke 27

Tinggal berberapa hari lagi umat Islam akan menamatkan puasa di bulan Ramadhan...antara gembira, sedih, penat dan sebagainya bercampur baur dalam diri aku. Ramadhan kali ni terasa begitu cepat berlalu, aku sendiri bertanya pada diri sendiri berapa peratuskan aku dapat mengumpul pahala amalan dalam bulan Ramadhan kali ini... Aku sendiri terasa takut bila mengingatkan semua ini...entah apa yang aku dapat hanya Allah swt saja maha mengetahuinya.

Biarpun begitu masa yang berlalu ni tetap meninggalkan aku...suasana hari raya aidil fitri sudah menghampiri...berkemundang lagu2 hariraya, kemeriahan di pusat membeli belah, jalan raya yang sesak dan opps sikap pun sudah bermula dengan kadar kemalangan setiap hari bertambah, kanak2 pun sudah ramai menjadi mangsa mercun dan... apakah 'trade mark' ini akan terus berkekalan setiap kali musim perayaan... siapa harus dipersalahkan...

Tentang diri aku persiapan untuk hari raya kali ni suram...kegembiran dan keriangan utk balik kg pun tidak la seghairah tahun2 lepas...mungkin banyak kekurangannya...rasanya tak perlu aku meluahkan di sini...sebab insan2 lain pun ada yang sama macam aku...bukannya malang...tapi aku dpt rasakan tidak ada kenikmatan akan aku perolehi dari Syawal ini...tiada lagi tangan kasar kedua orang tua aku untuk aku cium dan mohon kemaafan...dah aku tak perlu lagi menyediakan duit raya utk mereka berdua di pagi hariraya....Ya Allah!!! Sebaliknya pagi2 raya dalam suasana subuh dingin aku dan adik2 akan ke pusara untuk sedekahkan Al-Fatihah dan mengucapkan selamat hari raya kepada kedua org tua dan sedara2 ku yang telah meninggalkan kami...tiada apa yang perlu aku luahkan...hanya sedih dan pilu saja...lagipun bagi insan yang mengalami saja akan memahami situasi aku ini...

Namun aku seharusnya bersabar dalam situasi ini...mungkin Allah swt akan bagi aku kebahagian tapi dalam bentuk yang berbeza...Inssyallah...SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI!!

No comments: