Wednesday, May 10, 2017

Lepat Ubi Kayu

Lepat ubi kayu...dikenali juga belebat ubi kayu atau tepung manis...tu la kuih yang sekian lama saya tak buat, walaupun ia salah satu kuih kegemaran saya tetapi setiap kali nak masak ada je terhalang. Pagi ni saya berjaya menghasilnya!! Kalau kat kampung bila musim tengkujuh kuih ubi kayu ni mesti ada...sebabnya ubi2 kayu dicabut supaya tidak rosak bila ditenggelami air banjir.

Saya masih teringat waktu balik kg kebetulan musim tengkujuh...arwah ayah cabut semua ubi kayu yang ditanam sebab kawasan kebunnya ditenggelami air bila hujan tak berhenti beberapa hari. Bila tengok ubi kayu yang banyak....asyik rebus je mesti jemu. Maka saya buat la lepat ubi kayu...kebetulan adik2 senua ada di kg...uuhhu apa lagi kami kerjakan ubi2 tersebut untuk buat lepat. Sehinggakan tak larat nak makan.....tapi lepat ni boleh simpan dlam peti ais untuk beberapa hari...bila nak makan panaskan atau kukus je sekejap.

Sedap tau...ya la bagi yang suka makan makanan tradisional mesti cakap sedap...cuba bagi kat mereka yang tak suka kuih muih...ada je alasanya. Cara nak buat lepat ni senang je dan bahanya pun tak banyak. Ubi kayu diparut..saya blend je ubi kayu tersebut sebab saiz ubi yg kecil susah nak parut. Bila dah blend tapis untuk buang air ubi tersebut. Cairkan nisan/gula melaka guna air sedikit je, kemudian campur dalam ubi yg diparut, letak kelapa parut, sedikit garam...itu je lepas tu bungkus dan kukus hingga mask.

No comments: