Friday, November 20, 2015

Tomyam Seafood

Bila sebut tomyam mesti terus melekat dalam minda... menu tomyam seafood yang panas berasap lengkap dengan masam dan pedas...makan dengan nasi putih, telur dadar dan ada ulam timun dengan sambal belacan. Itu la menu makan malam kami malam ni...cuaca sejuk bila hirup tomyam terasa segar dan badan pun berpeluh dengan sup tomyam yang panas dan pedas.

Tomyam makanan laut @ seafood - ketam, udang dan sotong. Setiap orang dapat satu mangkuk...hirup la kuah tomyam tu hingga licin.
Seperiuk tomyam siap untuk dihidang. Bahan2 : udang+ketam+sotong, bawang putih, bawang besar kuning, halia, serai, rencah tomyam, daun limau purut, jus limau, tomato, baby corn, karot, cili padi dan daun ketumbar atau sup/bawang. Bahan seperti bawang putih+halia+rencah tomyam boleh ditumis atau terus campur dengan air terpulang cara masing2 untuk memasaknya. Kali ni aku tumis bawang putih+halia+rencah tomyam kemudian masukkan air dan lauk pauk, bila dah mendidih masukkan segala bahan lain...perisakan dengan garam dan sedikit susu pekat manis.

No comments: