Monday, June 12, 2017

Agar-Agar Pandan

Salam Nuzul Al Quran.

Seronoknya hari ini cuti...2 hari berehat kat rumah terasa cukup mendamaikan. Dapat la saya buat kerja2 rumah yang sebelum ini hanya dikerjakan ala kadar je. Dari dapur hingga ke bilik air dapat dipolish. Kepenatan dan kehausan!!! Terasa kering tekak sebab badan banyak mengeluarkan peluh...sedapnya kalau dapat makanan yang sejuk bila berbuka puasa nanti. Kebetulan ada agar2 cap burung layang2 sebungkus...boleh la masak agar2 yang ringkas je. Agar2 pandan bahan2 : agar2, santan, gula, air daun pandan dan telur. Orang cakap masak agar2 ni senang...tapi ada juga yang tak menjadi bila memasaknya...biasala ada terlebih air atau terlalu keras. Tapi saya masak kali ini hasilnya memuaskan sederhana kejadiannya. Masa atas dapur wangi bau air daun pandan...rasa tak sabar nak makan yang sejuk.

Terliur tak puan2 tengok agar2 pandan saya ni...waktu berbuka selepas makan kurma terus saya makan agar2 ini....eerrm nyaman dan sejuk membasahi tekak yang kehausan....itu la nikmat yang kita dapat seharian berpuasa.

Ini rupa bila saya keluarkan terus dari acuan...saya guna acuan/mangkuk size kecil supaya senang untuk dihidangkan sebiji setiap orang, tak perlu saya nak potong lagi.

No comments: