Friday, February 10, 2017

Nasi Goreng Cina

Sarapan pagi ini saya masak nasi goreng cina...kenapa nama nasi goreng cina pun saya tak tahu...mungkin warnanya putih dan tak pedas sebab tu bagi nama goreng cina. Tapi saya goreng nasi ini letak cili padi untuk rasa pedas sedikit...cuma tak letak kicap. Sekarang ni saya kurangkan makan seafood seperti udang dan sotong...badan alergic. Jadi banyak guna rencah seperti ayam, daging atau telur je bila memasak. Sementara waktu ni saya dengan doktor punye nasihat...ya la tak larat nak ambil ubat alergic.

Sehari dua ni berkesempatan untuk kongsi citer di sini...kerja kurang bzy!!! Uuuuhhu bos bercuti kerja tu kurang la sikit. Nak kongsi menu nasi goreng cina je..kalau nak tulis resipi tu budak sekolah rendah pun tahu masak...tapi sebab ada masa saya raip je la...nasi, bawang merah, bawang putih dan halia saya cincang je jadi halus...tumis sampai garing, masukkan rencah ayam yg dipotong dadu...masukkan cili padi, nasi dan sayur2....rasakan dengan gula garam. Siap untuk dihidang, saya baw bekal makan di tempat kerja.

Bekal makan ditempat kerja... save sikit belanja ...sekarang ni minyak kereta dah mahal tau!!! 

1 comment:

adda syuhada said...

alamak nasi goreng cina tu nampak sedap la..