Friday, September 6, 2013

Barang Terpakai

Antara botol nescafe dan botol sos yang digunapakai, boleh la letak kekacang di ofis, kalau kat rumah boleh juga isi makanan lain.


Bila sebut barang terpakai ni banyak maksud dan istilah yang diberikan dan berbagai kategori barang atau product yang boleh 'recycle'. Barang terpakai ni maksudnya guna semula sesuatu produk tersebut sekiranya keadaan atau produk tersebut masih elok dan selamat. Berbagai tujuan dan matlamat kita digalakkan guna semula barang tersebut seperti untuk mengelak dari pencemaran dan pembaziran. Tapi ada juga orang gunapakai semua sesuatu barang disebabkan minat atau sayang untuk dibuang. 

Bagi aku pula antara barang dapur yang jarang aku buang adalah seperti botol nescafe, botol sos prego dan sebagainya yang berkaca. Aku suka tengok bentuk dan ketahanan barang tersebut. Botol-botol ini selain kedap udara ia juga selamat dan bila isi makanan tidak ada bau. Biasanya kalau guna bekas plastik mesti ada bau produk plastik tersebut dan ada setengah tu tak kedap udara. Jadi mulai hari ni puan-puan jadi la peminat penyimpan botol yang unik ni sebagai hobi ya....tapi ingat!!! jangan pula menyemak dalam kabinet dapur.



No comments: